Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 30 Jun 2011

SEJARAH ALMOND LONDON KU

1997...Malaysia mengalami kemelesetan ekonomi...sedikit sebanyak Hong Leong menerima tempiasnye...bukan tempias air liur tapi tempias air mawar....hong leong ambil alih beberapa bank lain dan hong leong sebagai anchornye.....kami sebagai staff amat teruja..bukan teruja gembira tapi nervous....mane tak nye..sure kita orang akan di transferkan kemana2 yang pihak pengurusan suka....dan aku masih selamat......






2000...akhirnya aku ditransferkan ke Jalan Ipoh KL.....omak aiiii...nun jauh tu sedangkan aku di Cheras dan ketika itu aku pregnant second baby.....berfikir more than thousant times.....buat meja bulat ngan hubby...dan akhirnya aku resign.......bye Hong Leong............






2001...sahabat yang same2 kena transfer dan same2 resign.... mencadangkan same2 buat cookies raye.... aku setuju... ALMOND LONDON mase tu sesangat famous....... aku mulakan dengan bismillah....






dengan baby yang baru nak jalan jatuh...budget yang ciput.....dan pengetahuan zero tentang almond london ni aku mulakan juga bisness ni....beli buku kak zaidah (just ade gambar dan resepi sahaja)....dan cuba membuat samplenye...berjaya!!!!! atas pertolongan ex-office mate dan sahabat2 sekeliling perumahan ku.....tahun pertama aku menerima 2000pcs tempahan......dan aku menerima dengan rasa terharu yang amat sangat.......selepas syawal aku meminta feedback dari customer tentang almond london ku itu.......dari situ aku menerima berbagai kritikan... dorongan... nasihat.... petua..... dan cara2 yang lebih baik untuk menghasilkan almond london.....






DAN KINI AKU...di atas segala jerih perih.....telah dapat menghasilkan...hampir 30,000 pcs ALMOND LONDON untuk tempahan tahun 2009 yang lalu (tahun 2010 aku cuti bcoz aku bersalin 3rd baby) dan mudah-mudahan pada tahun ini 2011....aku akan berusaha lagi.......amin.......






ALMOND LONDON KU







resepinyer.....

250gm butter
1 biji telur
1 cawan gula icing
3 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan tepung jagung
1/2 cawan badam kisar
1 sudu kecil vanilla

biji badam bakar
chocolate masakan (saya guna dark chocolate campur sedikit milk chocolate beryl's)
minyak jagung
badam hancur bakar
mangkuk kertas

- mentega dan gula mix hingga kembang
- masukkan telur, mix lagi sebentar
- masukkan vanilla, gaul sebati
- masukkan tepung gandum, tepung jagung,
badam kisar
- adun sebati sehingga menjadi doh
- ambil sebiji badam gentel bersama sedikit doh tadi sehingga menjadi bentuk yang di ingini
- bakar hingga masak

- cairkan chocolate menggunakan double boiler (saye guna periuk nasi je)
- masukkan dalam dua sudu minyak jagung (kalau nak lagi cair boleh letak sedikit cocoa butter)
- gaul hingga chocolate cair
- bolehlah disaluti biskut yang telah sejuk tadi dengan chocolate cair ini
- masukkan kedalam mangkuk kertas dan taburkan sedikit badam hancur
- biarkan sebentar hingga chocolate mengeras

SELAMAT MENCUBE...kalau nak order pun boleh...call aje saye di 017-3215978 / 019-2187048
(psss...jangan risau tentang harga, pasti anda akan terkezut....apetah lagi kalau anda mengorder secara borong...)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan