Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 23 Jun 2011

TART NENAS

Ha.....dah nak raya ni (ish!...puasa pun belum.....) biskut yang mesti saya buat setiap tahun mestilah tat nenas sebab....permintaannya amat menggalakkan dan bertambah setiap tahun........


Dah hampir 8 tahun saya menceburi bidang ini.........tapi tak pernah entry dalam blog (mana tak nyer...dulukan saya bute IT...sekarang ni je baru berjinak-jinak)...so sekarang boleh berkongsi resepi tat saya...


Berniaga niaga jugak tapi ilmu tetap saya nak kongsi bersama...bukan ape....untuk anak cucu saya juga.....resepi ni bukanlah resepi turun temurun....tapi resepi yang dihadiahkan oleh seseorang yang mulia hatinya....


Sebelum saya berpindah ke Muar, saya buat tat gulung...di Cheras dan KLIA ramai yang membantu...tapi di sini saya sebatang kara...so...terpaksalah bertukar haluan ke tat terap pulak...itu pun setelah di buat survey bersama-sama rakan-rakan FB(facebook laaa..), mereka memberi galakan kerana katanya tat terap lebeh feel masa makan sebab boleh gigit sikit demi sikit...naknye jem nenas tu melimpah...pergh!!..maveles...







bagi mereka yang teringin nak membuat sendiri tat ni bolehlah cuba resepi saya ni......

UNTUK PASTRY

200gm Butter
50gm minyak sapi
390gm tepung gandum
50gm tepung kastart
1 biji telur
1 biji kuning telur
4 sudu besar gula ising
1 sudu kecil vanilla

 - Adun butter, minyak sapi dan gula hingga sebati
- masukkan telur dan kuning telur...gaul sebati
- masukkan vanilla
- masukkan tepung gandum dan tepung kastart
gaul perlahan hingga sebati
- canai dan terapkan menggunakan acuan tat nenas
- paipkan jem nenas (kalau tak de piping beg boleh sudukan aje jem tu...)
haa....ini ade satu rahsia....(pssss setelah tat masak, keluar aje dari oven...tekan jem nenas dengan belakang sudu atau ape2 yang boleh di buat penekan...nanti hasilnye jem tu akan kemas, licin dan berseri....
atasnya pulak saya letak biji melon sebab nak naikkan lagi seri tat terap ni...cara ni lebih mudah dan menjimatkan masa 

UNTUK JEMNYA PULA...

2kg nenas( beli nenas 1/2 masak, kupas dan timbang)
1 1/2 cawan gula putih
1 cawan gula perang
2 sudu besar mentega
1/4 cawan sunquik

- blend nenas dan tapiskan airnya, jangan terlalu kering
- masak nenas dalam periuk nasi (kalau guna kuali harus digodak sentiasa agar tidak hangus)
- tudung periuk disengetkan bagi mengelakkan nenas beruwap. (kalau tak tutup lansung...nanti penat lap dapur sebab nenas ni akan memercik jauh) pss belajar dari pengalaman....
- sesekali godak nenas
- bila nenas dah kering, masukkan gula putih, gula perang, mentega dan sunquick
- godak sebentar dan tutup senget
- sesekali kena godak juga nenas di dalam periuk ni...kalau tak hangus gak...
- masak hingga nenas menjadi kering...agak2 ikut citerasa sendiri...

yang atas tu acuan yang saya guna...yang bawah ni pulak melon sheet...bakar dulu sekejap ye......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan