Jumlah Paparan Halaman

Isnin, 17 Oktober 2011

AKU SI PENJUAL KUIH

Awa : "Mak...mak menyesal tak sekolahkan awa tinggi2 tapi last2 awa jadi penjual kuih je....?"

Mak : "Ape mak nak menyesal pulak...mak sekolahkan adik tinggi2, itu tanggungjawab mak...cita2 mak, nak adik jadi cikgu...adik dah jadi cikgu....ape lagi yg mak nak harapkan dari adik, hanya kesejahteraan dan kebahagiaan adik selamanya...."

(ni gambar aku ngan mak...mase ni aku berumur 8 tahun dan mak aku 32tahun....mak aku dah menajadi janda beranak 6 ketika berumur 25 tahun...kalau sekarang umur tu baru nak kawin kan....)
Awa : "Terima kasih mak...."

Ye...aku pernah jadi cikgu....di AMPANG BOYS SCHOOL, JALAN AMPANG

(ni mase menyaksikan persembahan murid2 sempena hari guru..kat mane agaknye cikgu rogiyah, cikgu siti, ustazah misnah sekarang ni ye....)






LEPAS TU AKU JADI KERANI CABUK KAT CAPITAL INSURANCE JALAN AMPANG

(ni kawan aku Ranita name dia..dah meninggal ketika berumur awal 30an kerana barah payudara...so jgn ingat penyakit ni menyerang umur 40an aje..so same2lah kita menjaga pemakanan dan kualiti hidup ye)





LEPAS TU AKU KERJA KAT HONG LEONG FINANCE BERHAD KAT JALAN PERAK...JALAN SULTAN ISMAIL...
(mase ni aku pegnen 1st baby tu yg nampak layu je tu...kalau tak aku vouge jugak...hehehe...)








LEPAS TU AKU KERJA KAT RHB JALAN TUN RAZAK

(mase ni tengah sebok berkemas untuk berpindah ke ruangan baru yg lebih cantik dan uptodate....ape khabar agaknya uji, areza, chinye, kak wajiba....mudah2han mereka sihat...)






AKU JUAL AISKRIM MALAYSIA KAT TEPI PADANG...
(apesal gambar ni pulak keluar ni...sebenarnya mase aku jual aiskrim malaysia tu aku tak de camera dan handfhone yg boleh amik gambo so...memang tak ade evidence....hanya dalam memori aku dan mereka yg berkenaan sahaja yg tahu...)
AKU JUAL KUIH RAYA.......

(si aisyah dari dulu sampai sekarang memang suka tolong aku buat biskut...tak di beri merajuk....ingat lagi mase sebelum amik gambar ni dia tak pakai baju...bila cakap nak amik gambar terkocoh2 pakai baju sampaikan yg terbalik2 pun tak pe...yg belakang jadi depan, yg dalam jadi luar...ish..ish..ish)










AKU JUAL MUFFIN NGAN COKLAT TUK ORG KAWIN....



(ni kekawan yg tolong aku wat muffin masa kat KLIA, haaa..aku?..aku yg tukang amik gambo leee..tu yg tak de dlm pic ni..)

 
AKU PERNAH JADI TUKANG GAJI DI SEBUAH RUMAH CIKGU DI BANTING SELANGOR...

(inilah keluarga yang aku pernah tinggal selama beberapa bulan...... maafkan aku seandainya selama kita kenal aku ade berbuat salah...)
















AKU PERNAH KERJA KILANG KAT NILAI....
(kat locker tempat simpan bebarang peribadi...uiii takut mase tu...sunyi je..org cakap ade momok...cecuba renung gambar aku..bukan pade aku tapi pade bebayang putih kat sebelah aku tu.....)

 
DAN KINI AKU ADALAH SI PENJUAL KUIH
(KUIH SARAPAN DAN KUIH RAYA)
(tengok...bekas baldi biru tu...baldi tu....tu la bekas duit kuih aku ngan kak sah nasi lemak...mase ni dah siap2 nak kemas balik...seronok sangat mase tu sbb tempat strategik...tp rezeki aku sekejap je kat situ dah...kena transfer ke muo ni..sekarang aku harusssss mengenali org baru disuasana baru di sini..Muar, Johor Darul Takzim...sampai bila? aku tak pasti bila akan aku berhijrah lagi.)









Kisah hidup ku tidaklah sehebat mana tapi aku telah melalui berbagai pengalaman dan bergaul dengan ramai orang dan aku sememangnya tidak pernah termimpi untuk menjalani hidup seperti ini...ini terjadi adalah kerana dari awal lagi aku telah lari dari cita2 ku sebenarnya.....jadi hidup aku tak ada haluan....gelandangan...apa yang aku pasti segalanya kulalui dengan ikhlas...kucuba lakukan semuanya dengan sepenuh hati......


Selepas ni aku nak upload gambar kuih-muih yang aku jual di waktu pagi beserta resepinya tungguuuuuuuu.......


2 ulasan: